De corona-quarantaine of semi-lockdown of hoe je de periode maar wil noemen dat we wekenlang in ons kot bleven, het had nogal een impact. Het was een heftige periode, en toch ook verbindend. Het was een emotionele rollercoaster van ‘fijn-zoveel-samen!‘ versus ‘man-ik-word-hier-gek!‘ en dat allemaal meermaals op één dag. Herkenbaar? Iemand?

Mijn gezin en ik slaagden erin een ritme te vinden waar we ons goed bij voelden. Ook al werden we daarin net zoals iedereen uitgedaagd door beslissingen die aan sneltempo wijzigden. Geen school, van thuis werken met drie kinderen, geen grootouders om te helpen, maar één persoon naar de winkel tegelijk, pre-teachen, geen familie, geen vrienden, geen verjaardag, geen lentefeesten, niet knuffelen, … elke keer weer vonden we een manier om het te doen werken zodat het werkte voor óns. We zijn dolblij dat we die lockdown achter ons kunnen laten, maar de goeie kanten wil ik behouden in het nieuwe normaal: meer tijd met en voor ons gezin, meer tijd voor elkaar, meer tijd voor ons huis, zoveel meer tijd, en rust, en minder rush, vertragen, onthaasten. Ook herkenbaar?

Ondertussen startte de school terug en is weer tijd en ruimte om te werken en dat het leven iets meer normaal wordt. Het doet goed, die oude gewoontes. Tegelijk is het confronterend, want het oude normaal komt niet terug. We gaan een heel abnormale zomer in. Ik verlang naar een zomer die niet komen zal: op reis gaan, een festival, Helden in het Park, barbecueën met vrienden, … . Ofwel werden die activiteiten geannuleerd, ofwel zullen ze toch niet onbekommerd en zorgeloos aanvoelen als voorheen. De vanzelfsprekendheid van ons geluk en onze gezondheid staat nog steeds op wankele schroeven. Ook al verlangen we naar het oude, we hebben te leren uit deze crisis en die les mee te nemen naar het nieuwe. Zodat we er ook in deze vreemde zomer, er het allerbeste kunnen van maken.

En dat kan ik allemaal wel bedenken, maar denken is vaak vaag, soms lastig en weinig concreet.

Het is pas in de actie dat we tonen wat we écht geleerd hebben.

Door te schrijven worden gedachten helder, duidelijk en concreet. Tijd dus, voor een schrijfoefening!

Wat is de bedoeling?

Je reflecteert over wat er was, wat het met je deed, wat er goed aan was en wat niet.

Je formuleert een helder actiepunt dat je ook haalbaar ziet en doét.

Ik maakte een schrijfoefening waarbij je zowel reflecteert, kan free-writen, maar waarbij je uiteindelijk ook komt op een concrete actie die je kan doén.

Pak er pen en papier bij, en geniet!


Schrijfoefening: lessen uit de lockdown

  1. Hoe was mijn leven voor de lockdown? Wat was er goed aan? Wat was er niet goed aan?
  2. Hoe was mijn leven tijdens de lockdown? Wat was er goed aan? Wat was er niet goed aan?
  3. Wat wil ik behouden nu de lockdown voorbij is? Wat heb ik eruit geleerd? (Maak een lijst.)
  4. (Herlees je lijst en kies één les die je écht, maar dan ook écht wil behouden) Dit is mijn belangrijkste les: …
  5. Wat kan ik concreet doen om deze les te integreren in mijn leven? (Maak opnieuw een lijst)
  6. (Herlees je lijst en onderlijn het actiepunt waar je nu, of minstens in de komende dagen, werk van maakt) Dit ga ik concreet doen: …
  7. Doe het! 🙂

Schrijftips

  • Schrijf de vraag over (behalve wat tussen haakjes staat) en laat je pen het vervolgens als het ware overnemen, en schrijf alles op wat in jou naar boven komt.
  • Je doet dit voor jou en niemand anders: fouten maken mag, niet logisch zijn mag, emotioneel zijn mag, alles mag.
  • Doe niét aan zelfcensuur. Schrap niks. Dit is niet voor punten, dit is van en voor jou, precies zoals jij bent. Alles mag er zijn. Behalve dt-fouten, haha! Nee, serieus: zélfs dt-fouten.
  • Zorg dat je actie concreet en haalbaar en klein genoeg is. De eerste stap is misschien een kleine stap, maar het is wél de belangrijkste. En doé het!

Veel plezier en geniet ervan,

Joba

PS: Geïnspireerd door dit verslag van Ilja Leonard Pfeiffer over leven in Italie tijdens de pandemie.

PPS: zit je vast, heb je het moeilijk, zie je door het bos de bomen niet meer, maak dan een afspraak voor een individuele 1-op-1-sessie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *