“Wie schrijft, die blijft” is een uitdrukking waar ik kromme tenen van krijg, maar als je het even uitbreidt naar ‘wie schrijft, die blijft in balans’, dan denk ik: klopt!

Regelmatig schrijven zorgt ervoor dat je positiever en rustiger voelt. Door je dagelijkse beslommeringen, je problemen en je dankbaarheden op te schrijven krijg je inzicht in jezelf. Door je hoofd leeg te schrijven zit je lekkerder in je vel. De kracht van schrijven is héél groot.

Wie gevoelens van zich af kan schrijven staat stabieler in het leven en ontwikkelt bovendien groter zelfinzicht.

Schrijven kan je vermoedelijk al, dus het enige wat je nog moet doen, is overgaan tot actie!

Hieronder vind je zeven manieren waarop je schrijven kunt inzetten om jezelf gelukkiger te voelen.

1. Schrijf over je dankbaarheid

Boeken vol werden al geschreven over de kracht van dankbaarheid, maar we vergeten het vaak in te bouwen in onze dagelijkse rush. We wéten het wel: Wie dankbaar is voor wat hij heeft is gelukkiger. Maar het punt is dat je je dankbaarheid echt moet uiten om je echt gelukkiger te voelen.

Schrijven is een perfecte manier om je dankbaarheid te uiten. Maak een notitie in je mobiel, schrijf het in een dagboek of typ het op je computer. Het maakt niet zoveel uit. Maak een lijst met zaken waar je dankbaar voor bent in je leven, en doe dit regelmatig.

Door je dankbaarheden regelmatig van je af te schrijven kom je positiever in het leven te staan en zul je je gelukkiger voelen.

2. Schrijf je problemen van je af

Zodra je wordt geplaagd door een concreet probleem kan het verhelderend werken om hier over te schrijven. Begin gewoon te schrijven en blijf schrijven totdat je het gevoel krijgt dat je het probleem in kaart hebt gebracht, en je je beter voelt.

Door te schrijven over een probleem kun je wat meer afstand nemen, en kun je het probleem van meerdere kanten bekijken. Schrijf over mogelijke oplossingen, en verken de voors en tegens van deze oplossingen.

Schrijf op waardoor jij denkt dat dit probleem veroorzaakt wordt, en wat je hieraan zou kunnen doen. Verder is het goed om te schrijven over je gevoelens rondom het probleem. Voel je je verdrietig of machteloos? En waarom denk je dat je je zo voelt?

Lees je geschreven tekst na, en zie hoe je probleem minder groot is geworden. Laat het niet rondspoken in je hoofd, want daar maakt het je alleen maar gek. Neem de tijd om het probleem (of het spook) op te schrijven zodat het klaar en helder wordt.

3. Schrijf om meer inzicht in je gedachten te krijgen

Waarom doe jij de dingen die je doet? Gebruik schrijven om erachter te komen wat je tegenhoudt om je dromen te verwezenlijken. Door jezelf vragen te stellen kun je er namelijk stap voor stap achter komen wat je belemmeringen en verborgen angsten zijn.

Stel jezelf daarom steeds ‘waarom’ vragen. Vraag jezelf tijdens het schrijven waarom je nu nog niet het leven van je dromen leeft, en vraag jezelf bij elke reden die je opgeeft af waarom dit een belemmering is.

Door steeds door te blijven vragen kun je tot interessante conclusies komen die je verder kunnen helpen. Als je bijvoorbeeld ontdekt dat je niet voor jezelf durft te beginnen omdat je uiteindelijk bang bent om je huis kwijt te raken, kun je een plan maken om deze angst weg te nemen.

4. Schrijf om jezelf te inspireren

Je kunt door te schrijven je ideale leven schetsen, en zo jezelf inspireren. We kunnen een doel pas bereiken als we dit doel goed voor ogen hebben. Door te schrijven stel je jezelf in de gelegenheid om je dromen in detail uit te werken, waardoor ze bijna tastbaar voor je worden.

Schrijf over je dromen. Schrijf hoe een normale dag in jouw perfecte leven zou verlopen. Schrijf over hoe je je zou voelen als je alles bereikt zou hebben wat je wilt bereiken. Gebruik schrijven als een manier om je toekomst vorm te geven.

Als je al schrijvend ontdekt wat je eigenlijk wilt, ontwikkel je direct een concreet doel voor jezelf dat je kunt nastreven. Deze oefening werkt inspirerend en motiverend!


Veel schrijfplezier!

Joba

PS: Wil je beginnen met schrijven maar weet je nog niet goed hoé? Schrijf je in voor het gratis webinar Start to Write op dinsdag 30 juni (14u of 20u) of woensdag 1 juli om 7u ‘s morgens.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *