Mijn zoon is 5 jaar en woensdagnamiddag zei hij spontaan en uit het niets: ‘Ik wou dat die Corona niet bestond. Corona is stom!’. Ligt je kind ook wakker van Corona? Dan heb ik volgende tips voor jou:

1. Luister en erken de zorgen die je kind zich maakt

Wimpel de zorgen van je kind niet weg met ‘zo erg is het niet’ en ‘dat gaat niet gebeuren’. Je hebt hopelijk gelijk, maar eigenlijk zijn we dat niet zeker. Met de maatregelen die genomen worden, voelt en ziet je kind en hopelijk jij ook, dat corona serieus is. En als je niet zeker bent dat iets “niet erg” is, kan je het eigenlijk ook niet maken om te zeggen dat je het wel zeker bent. Erkennen van emoties en zorgen is cruciaal voor een kind om zich veilig te voelen en andere zorgen te kunnen delen of vragen te kunnen stellen. Anders blijven ze maar met die zorgen zitten. Die zorgen kunnen soms voor ons volwassenen heel absurd zijn. Lach je kind zeker niet uit als het met iets komt wat eigenlijk, tja, grappig is. Voor je kind is het ernstig! Het heeft nog niet altijd alle info of kennis over hoe de wereld in elkaar zit. Erkennen doe je zo: ‘Ik hoor wat je zegt, Corona is niet leuk, hé!’ of ‘Ja, ik vind Corona ook stom!’.

2. Als je kind vragen stelt, stel er dan zelf ook

Misschien ligt je kind helemaal niet wakker van Corona. Dan hoef je je kind niks aan te praten, uiteraard! Maar als je kind opmerkingen maakt zoals mijn zoon, of concreet vragen stelt, dan is het uiteraard goed om even te checken wat er in het hoofd van je kind omgaat. Dus erken, en bevraag. ‘Waarom vind je Corona stom?’ vroeg ik aan mijn zoon. ‘Dat weet ik niet.’, zei hij, ‘Maar de school zou sluiten. Maar dan heb ik geen turnles meer, dus dat is dan eigenlijk wel héél goed!’. En toen ging hij weer verder met de orde van zijn dag: met lego spelen. 🙂 Maar oudere kinderen kunnen echt wakker liggen met vragen waar ze zelf het antwoord niet op weten, en misschien jij als ouder ook niet.

3. Samen antwoorden zoeken

Afhankelijk van de leeftijd en rijpheid van je kind kan je ook samen antwoorden zoeken. Samen Karrewiet bekijken, of een papieren krant lezen. Overdrijf echter niet, want de online media zijn meesters in paniek zaaien, vooral bij volwassenen.

Respecteer hierin ook de grens van je kind. Soms is het ineens genoeg en willen ze over iets anders praten of weer gaan spelen, laat dat dan gebeuren. Hou ze niet tegen om er nog wat verder over te praten. Kinderen hebben ook tijd nodig om op hun manier informatie te verwerken, en vaak doen ze dat spelenderwijs.

Sommige vragen zijn makkelijker te beantwoorden dan andere. Wissel tips en info uit met andere ouders. Zeg het ook eerlijk als je een antwoord niet weet, en hoe jij je daar dan bij voelt. Zonder uiteraard die last bij je kind te leggen. Want als ook jij écht angstig bent, dan moet je zeker met tip 4 aan de slag.

4. Je eigen zorgen en angsten onderzoeken

Vaak willen kinderen gerustgesteld worden, maar zij voelen als geen ander wanneer jij als ouder rustig of juist gespannen bent. Dus het is super belangrijk om zelf ook even te reflecteren over je eigen bezorgdheden. Een land als Italië in lockdown, ben je nog gerust of net niet? En waarom dan? Kan je hier even over sparren met een andere volwassene die jou kan geruststellen? De idee dat de scholen sluiten en de impact op je werk- en gezinsleven, maak je je daar zorgen over? Of zit je in met je ouders of grootouders? Zodra jij jouw antwoorden hebt en zelf weer gerustgesteld bent, dan kan je er weer helemaal zijn voor je kind.

5. Vertel je kind wat het concreet kan doen

Children see, children do, is één van mijn uitgangspunten als coach en therapeut voor ouders. Als jij panikeert, panikeren zij ook. Als jij kalm blijft, dan zij ook. Daarom dus mijn aller-, aller-, allerbelangrijkste tip: Keep calm and… was je handen! Handen wassen is nog altijd de beste manier om besmetting en verspreiding te voorkomen. Gewoon water en zeep en twee keer het liedje happy birthday zingen, en dat bij wakker worden en slapen gaan, voor en na elk toiletbezoek, voor en na het eten, als je thuiskomt van school.

6. Spanning ontladen

Zorgen stapelen zich op in je lijf. Dat creëert spanning. En als volwassenen ‘praten’ we graag over dingen, maar eigenlijk wil ons lichaam die spanning ook ontladen. Zo geraken we de zorgen over corona of over wat dan ook écht kwijt. Anders blijft het toch maar sluimeren in ons lichaam. De beste manier om dat te doen is lachen. Wat maakt jouw kind hard aan het lachen? Wat vind het grappig? Na zo’n gesprek over zorgen, kan het goed zijn om er de humor en het plezier weer in te blazen, misschien ook letterlijk, zodat je lichaam ontlaadt en ontspant. En dat is dan weer fantastische quality time voor ouder & kind.

*** Opgelet: doe dit alleen als je zeker bent dat je kind gerust gesteld is!


Heb je vragen over dit onderwerp of concrete situaties waar je kind mee zit? Laat het me weten, ik antwoord je graag privé, en ik pas deze blogpost aan met concrete en nieuwe info.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *